Rewitalizacja linii kolejowej nr 108: zamknięcie ruchu dla kluczowej inwestycji na Podkarpaciu

Rewitalizacja linii kolejowej nr 108: zamknięcie ruchu dla kluczowej inwestycji na Podkarpaciu

Województwo Podkarpackie ogłosiło szczegóły dotyczące rewitalizacji linii kolejowej nr 108, co jest kluczowym przedsięwzięciem dla regionu, szczególnie dla Krosna, zwanego Miastem Szkła. Projekt ten, mimo iż wzbudza w mediach pewne kontrowersje, jest niezbędny dla poprawy infrastruktury kolejowej.

Plany i wyzwania związane z modernizacją

W związku z planowaną rewitalizacją linii kolejowej nr 108, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły harmonogram zamknięć, które będą miały miejsce na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. W wyniku tych prac, ruch pasażerski i techniczny zostanie całkowicie wstrzymany, odcinając południową część linii 108 oraz linię 107 od czynnej sieci kolejowej i zaplecza utrzymaniowego.

Choć odcinki Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne oraz Zagórz – Łupków pozostaną technicznie przejezdne, brak dostępu do niezbędnego zaplecza serwisowego w Rzeszowie uniemożliwi prowadzenie ruchu pasażerskiego. POLREGIO S.A. nie podejmie się obsługi tych odcinków ze względu na przepisy bezpieczeństwa, które wymagają obowiązkowych przeglądów i konserwacji taboru.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Projekt rewitalizacji, którego wartość szacuje się na około 1,2 miliarda złotych, obejmuje kompleksową modernizację linii 108 oraz budowę nowej łącznicy Jedlicze–Szebnie. Ta inwestycja, współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, ma na celu nie tylko poprawę infrastruktury kolejowej, lecz także koordynację z innymi projektami drogowymi w regionie Krosna.

W Krośnie planuje się obniżenie niwelety toru na odcinku 2,8 km, co pozwoli na likwidację dwóch przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowę wiaduktów. Te prace mają na celu zwiększenie płynności ruchu oraz wprowadzenie nowego przystanku Krosno Południe (Galeria).

Ograniczenia w ruchu i reakcje społeczne

Od 3 listopada bieżącego roku zamknięty został odcinek Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne z powodu przebudowy mostu kolejowego. Takie działania były nieuniknione, aby można było przeprowadzić gruntowną modernizację linii. W związku z tym, połączenia kolejowe Rzeszów – Ustrzyki Dolne zostały tymczasowo skrócone do stacji Zagórz.

Niestety, niektóre przekazy medialne koncentrują się na niezadowoleniu społecznym, które towarzyszy czasowemu zawieszeniu ruchu. Krytyka ta jest jednak nieuzasadniona, ponieważ decyzje związane z zarządzaniem kadrami należą wyłącznie do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a nie do samorządów lokalnych.

Wpływ na połączenia międzynarodowe

Jednym z aspektów rewitalizacji jest wpływ na połączenia międzynarodowe, szczególnie te z sąsiednią Słowacją. Strona słowacka poinformowała, że do czasu zakończenia modernizacji nie będą uruchamiane przewozy na odcinku Medzilaborce – Łupków. Po zakończeniu prac planowane jest wznowienie połączeń, które mają kursować w zmienionej formule – codziennie w okresie wakacyjnym.

Podsumowanie i przyszłość

Modernizacja linii kolejowej nr 108, mimo że wiąże się z czasowym wstrzymaniem ruchu, jest kluczowym projektem dla południowej części województwa. Po zakończeniu prac przewiduje się znaczną poprawę prędkości i płynności ruchu oraz dostępności transportowej regionu. Inwestycja, choć teraz wymagająca cierpliwości ze strony mieszkańców, w przyszłości przyczyni się do rozwoju i modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie.

Źródło: facebook.com/miastokrosno